Nytt recept

Idag har jag haft tid att laga mat för en gångs skull, jag känner mig stolt o satans gott var det också så jag måste dela med mig av detta recept!

400 g lövbiff
ca 250 g haricots verts
4 dl jasminris
färsk eller skivad ananas på burk
1 tsk curry

Marinad:
2 vitlöksklyftor
3/4 japansk soya (men det går bra med annan också, själv hade jag kinesisk)
1 msk sesamfrön
1 tsk sambal oelek


Gör så här
1. Skär eller klipp lövbiffen i bitar eller strimlor. Halvtina och skär ev bönorna i hälften.

2. Marinad: Skala och finhacka vitlöken. Blanda med soja, sesamfrön, sambal oelek, 1 krm svartpeppar och 1/2 dl olja i en plastpåse eller skål. Lägg ner
köttet i marinaden och låt det ligga medan riset kokar eller gärna längre tid.

3. Koka riset enligt anvisningen på förpackningen.

4. Skär ananasen i fyra klyftor. Skär bort rotstocken och »skalet« på varje klyfta. Pudra över curryn och stek klyftorna i 1 msk olja ca 1 minut på varje sida. Lägg åt sidan.

5. Hetta upp 1 msk olja i en stek- eller wokpanna. Ta upp köttet från marinaden och stek ca 2 minuter. Tillsätt bönorna, rör om och låt dem puttra med någon minut tillsammans med resten av marinaden. Spä ev med vatten. Servera genast med riset, currystekt ananas (och ev mango chutney och marinerad grillad paprika, detta hoppade jag över då jag inte tål paprika så bra)






Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0